Institutionen för kultur och medier
Programmet i medie- och kommunikationsvetenskap, 180 hp med inriktning mot strategisk kommunikation |
|
Detta är programmet för dig som tänker dig en yrkesbana som informatör eller strategisk kommunikatör. Utbildningen ger dig både teoretiska kunskaper om hur medier, information och kommunikation fungerar, som olika praktiska tekniker för att producera information. All nödvändig kunskap du behöver i din kommande yrkesroll.
Studenter i medie- och kommunikationsvetenskap har länge efterfrågat en mer yrkesinriktad utbildning i ämnet. Eftersom strategisk kommunikation även är ett viktigt forskningsområde inom institutionen för kultur och medier, startar nu ett nytt program. Efter det första årets kurser i huvudämnet medie- och kommunikationsvetenskap följer två år med specialinriktade studier inom området strategisk kommunikation.
Utbildningen Inom programmen studeras ämnet medie- och kommunikationsvetenskap på A, B och C-nivå. Första året lär du dig centrala teorier och begrepp som rör kommunikation och massmedier. Speciell vikt läggs vid att kunna förstå olika typer av strategisk kommunikation, sådan vi dagligen möter i reklam, samhällsinformation och politiska budskap. Med teoretiska och praktiska kunskaper i bild- och textanalys lär du dig att producera text och bild för webb och tryckta medier. Dina kunskaper om förhållandet mellan kultur, medier och samhälle fördjupas genom ytterligare studier av teorier om mediernas innehåll, publik och effekt. Det handlar om att förstå massmediernas betydelse för social integration, social förändring och utövandet av makt i samhället. Målet är att öka din förmåga att i tal och skrift föra analytiska resonemang om aktuella frågor.
De följande två åren är en fördjupning i medie- och kommunikationsvetenskap med inriktning mot strategisk kommunikation. Du lär dig om hur kommunikation fungerar och kan förbättras inom PR och organisationer och företag, får träning i att tala och skriva effektivt och praktiska färdigheter i att framställa medieproduktioner från idé till färdig produkt. I programmet ingår även arbeten med digital teknik inom området rörlig bild och ljud. I din kommande yrkesroll kommer du också att ha stor nytta av kurserna om målanalys, projektplanering och marknadsföring. Parallellt med produktionsarbetet fördjupas dina teoretiska kunskaper om analys och skapande. Sista terminen ingår tio veckors praktik, vilket inte bara är en chans för dig att få applicera det du lärt dig i praktiken utan även ett tillfälle att skapa kontakter med framtida arbetsgivare.
|
Efter utbildningen
Informationsområdet är omfattande och utbildningen förbereder för arbete som informatör/strategisk kommunikatör inom offentlig och privat verksamhet. Många informatörer arbetar med kommunikationsstrategier och samordning för en verksamhets interna och externa kommunikation. Det kan exempelvis handla om att sköta en organisations eller företags relationer med massmedia, producera dess personaltidning och webbsidor eller ansvara för PR-frågor.
Examen
Filosofie kandidatexamen i medie- och kommunikationsvetenskap med inriktning mot strategisk kommunikation som kan byggas på med en kommande masterexamen och ger behörighet till forskarutbildning i medie- och kommunikationsvetenskap.
...det är så perfekt.